ESCOLA VEDRUNA-TONA   www.evt.cat   |  CONTACTE  | PATROCINADORS  

FEM ESCOL@
Música, mestre!

Educació primària:

Cicle mitjà

3r

AUDICIONS EN VIU A L”ESCOLA

Educació primària:

Cicle superior

En clase de castellano utilizamos la pizarra digital para realizar diferentes actividades. Una de las que más nos gusta es ver, escuchar y cantar canciones relacionadas con los temas que estamos trabajando. Hay canciones de diferentes tipos, unas nos ayudan a conocer y adquirir nuevo vocabulario, otras son adaptaciones musicales de obras literarias, pero con todas aprendemos castellano y mejoramos nuestra expresión oral.


Nos encanta ponernos de pie, bailar, cantar y hacer los gestos siguiendo el ritmo de la música. ¡Nos lo pasamos muy bien!  

Algunas de las canciones que hemos escuchado y cantado este curso son:


•La escuela

•Platero

•El patio de mi casa

•Mi burro enfermo

•El señor Don Gato

•Soy una taza

•Un barquito de cáscara de nuez

•Canción sin letra

•Verano y sol


Alumnes de 4tA i 4tB d”EP


¡CANTAMOS EN CASTELLANO!

Educació secundària

2n cicle d”ESO

La MANUELA fa nous amics

Nietzche, filòsof alemany del s. XIX, digué: “la vida, sense música, seria un error”. Sí, sí... un error! Tenint en compte que el tal Nietzche ha estat considerat com un dels pensadors més importants de la història de la humanitat, val més que li fem cas.

“M-ú-s-i-c-a”, 6 lletres que hem pogut veure vestides amb el sentiment dels “do-re-mi-fa” a la veu d’Aretha Franklin o exhibides en el virtuosisme de Mozart, Vivaldi, Chopin. Compassos de jazz impredictibles sortint del saxo de John Coltrane o melodies distorsionades teixides per les guitarres de Brian May o Gary Moore. I, per què no, des de les paraules d’amor de Joan Manuel Serrat o Lluís Llach a les cançons infantils de Xesco Boix. L’idioma universal, l’art de les notes i els pentagrames... Algú dubta encara que no pugui ser una peça fonamental en l’aprenentatge dels nostres infants?


A l’escola, des de fa molts anys, som conscients de la necessitat de poder transmetre coneixements a partir d’aquest art tant antic i present a les nostres vides. I no només ho diem pel fet que actualment la música és una matèria curricular, sinó perquè alhora la utilitzem de manera transversal en d’altres assignatures i de maneres ben curioses. No hem de deixar de banda que la música, com les matemàtiques o la llengua, és un llenguatge amb el que es pot descriure el món de forma precisa i mil·limètrica i és aquí on volem anar a parar: a entendre el món, a aprendre”n,  a conviure-hi en harmonia. Harmonia! Quina paraula tant i tant musical, oi?


Diuen que la música és per la ment, allò que és l’Educació Física per al cos. Així doncs, omplim-nos de ganes i d’il·lusió, perquè de raons és evident que no en falten. Com diuen a les pel·lícules i, aquí, amb més significat que mai: 1, 2,  3... “música, maestro!”.


Em sembla a mi, que la “Manuela” s’ha convertit en tot un personatge ple de vida dins de la nostra escola i me n’atribueixo tota la culpa. Els nens saben bé que la meva relació amorosa amb ella va més enllà de les classes i per això tot sovint em pregunten... “que no ve avui la “Manuela”? Que s’ha quedat a casa?”. No tothom té el privilegi de poder dir que va tan ben acompanyat pel passadís d’Educació Infantil!

Txaikovsky, un dels brillants compositors musicals que ha donat la història, deia que sense la música tindríem més motius encara per tornar-nos bojos i jo, conscient que la bogeria és un dels estats més fàcils en el que pots acabar a les 5 de la tarda  després de, per exemple, un dilluns de pluja amb quasi 30 nens de 3 a 5 anys per classe, m’ho he agafat al peu de la lletra. De moment, la jugada, està sortint bé!


Des de sempre he cregut en la música com a la gran  eina de comunicació que és i no només per la meravellosa possibilitat de fer arribar els coneixements embolcallats amb una melodia bonica a través de les orelles dels nostres menuts... també per la virtut de poder fer-los-hi entrar a través de la pell, directament al cor. N’estic plenament convençut que poder aprofitar aquesta virtut és una gran sort. I no és per gràcia meva, és gràcies, com estic dient, de la música per ella mateixa. A més a més, ensenyar una tercera llengua, com en el meu cas és l’anglès, amb aquest recurs, considero que es converteix en una tasca molt més fàcil d’entendre per part dels infants i més divertida per enriquir vocabulari... Bé, i per riure una mica tots plegats, també!


Així doncs, no vaig dubtar gens ni mica en batejar la meva guitarra amb el nom de “Manuela” per incorporar-la dins la classe com un personatge més, amb sentiments i història pròpia, amb carcassa de fusta però cor de persona. Ella és qui, a cada tema de treball, ens amaneix la feina a tots amb alegria i senzillesa i els resultats ús puc dir que són d’allò més positius. Val la pena remarcar, doncs, que els nens tenen una facilitat increïble per recordar cançons i rimes i aquesta és, em sembla, l’especialitat de la “Manuela”.


Ai! Jo que em pensava que la guitarra només em serviria picar l’ullet a les mestres mai hauria dit que allò que em deia el meu pare, “ja veuràs com la guitarra t’ajudarà molt el dia que treballis a una escola” seria tant, tant, tant cert!


Llarga vida a la “Manuela” i a la música a les escoles perquè ja sabeu que qui canta... els mals espanta!


Jordi Ginesta

Mestre d”EI



La música és el cor de la vida. Amb ella parla l’amor i tot és bonic; sense ella no hi ha bé possible.


Franz Liszt (1811 – 1886)

El trombó


En Jordi Riera, de primer curs d’ ESO,  el dimecres 17 d’abril ens va tocar algunes peces amb el trombó. Ens va tocar moltes cançons i ens va ensenyar les parts d’aquest instrument: el broquet,  el tub que s’estira per fer les notes greus,  el pavelló ...


En Jordi ho va fer molt bé. Ens va agradar molt! I ens va explicar que quan va començar a tocar el trombó tenia sis  anys també ens va explicar  que el trombó és de  la família de vent metall. Ens va tocar “Piratas del Caribe”, “Oh quan els sants” i alguna peça més.



Pol Carrasco, Laia Rovira, Adam Ryan,  

Sània Veiga i Alejandro Villafáñez

3r B EP


El violí


A la classe de Música vam  estudiar els instruments de corda fregada  i el pare de la Noa, una alumna de 3r A, que és músic, va venir  i ens va ensenyar el violí i ens el va tocar. Primer ens va tocar “En Joan ve de la cuina” i nosaltres cantàvem la cançó, després va tocar una peça de Mozart i per acabar “El Cant dels ocells”.

També ens va ensenyar l’arquet, que té pèls de cua de cavall. Ens va explicar que en un concert de Terrassa se li va trencar una corda del violí i que per això sempre s’han de portar cordes de recanvi. Ens ho vam passar molt bé i li vam  fer moltes preguntes!!


Guillem Mas, Joan Pratdesaba,

Noa Térmens i Jan Vilaró.

3r A EP

El violí-Gran (1).m4v Si vols veure l”audició en directe, CLICA la imatge!

Educació primària:

Cicle mitjà

4t

Durant el segon trimestre i dins de l’àrea d’Educació Física, els alumnes de Cicle Superior de primària han de crear una coreografia a partir d’una música escollida  per ells mateixos.


Cada grup ha de pensar moviments i estructures rítmiques que s’adaptin a l’estil de música triat. Han de buscar també,  les transicions que uniran aquests passos entre si, per tal que la coreografia tingui ritme i no quedi entretallada. És molt  important que tots els components del grup vagin coordinats entre si i segueixin el ritme de la música.


Les coreografies canvien en funció de l’estil musical elegit. Per tant, hi poden haver balls amb moviments delicats i intimistes , i d’altres amb moviments més enèrgics i potents. Tant en un cas com en l’altre, cal molta coordinació, originalitat i esforç. Els resultats són espectaculars, esdevenint algunes coreografies gairebé perfectes.


Aquestes composicions coreogràfiques permeten incidir en l’expressivitat, la creativitat, el sentit musical, la coordinació i, sobretot, en el treball en equip.


Santi Vilaró

Mestre d”EF


Educació infantil:

Voleu veure els nens i nenes de 4t EP cantant ?

En Jordi Riera i el seu trombó

Vols veure els balls?, doncs

clica els videos!

Entrem a la literatura per la via de la intel·ligència i el raonament. Però hi ha una latra manera d”acostar-s”hi: a través de la sensibilitat musical. La música i la llengua, les paraules i els sons, tenen una relació directa mitjantcant les cançons.


Música i literatura van de bracet.  Hi ha nombroses obres literàries que tenen com a protagonista un instrument (El violí  d'Auswitch), un músic (Sofia, la vaca que estimava la música), un estil musical (Ruby canta un blues), una cançó (Paff el drac màgic) o una referència musical (El cant de les balenes). A través de la literatura, podem fer el pas, de forma natural i directa, envers aquesta àrea de coneixement.


El camí contrari també hauria de ser possible. Sovint, es comenta que el treball escolar ha de ser interdisciplinari i que l¨aprenentatge de la llengua no és només una preocupació del mestre especialista. Sentim a dir que, de mestres de llengua, en som tots i que, quan fem socials, naturals…també estem ensenyant a fer un resum, a anticipar hipòtesis, a aprendre expressions, a conèixer paraules noves, a relacionar conceptes i a expressar pensaments.


La música relaciona la poesia i la llengua. I això mateix és el que hem pogut comprovar amb el recital de Coplas a la muerte de su padre, de Jorge Manrique. Els alumnes de 3r d¨ESO, primer han hagut de llegir les coples i entendre¨n el contingut,en segon lloc les han memoritzat després les han recitat mentre escoltaven música de l¨època.


Núria Pedraza

Professora de lengua y literatura castellana 3ESO

RECITAR AMB LES ORELLES

3r

Grup 3r A

Grup 3r B

RECITADO DE LAS COPLAS A LA MUERTE DE SU PADRE,de JORGE MANRIQUE

Les cançons que m”agraden són les que s”aguanten només per la lletra, sense necessitat de melodia. No necessiten melodia, són poesies.


John Lennon

Si voleu veure totes les cançons, cliqueu a cadascun dels dibuixos que han fet els alumnes.

Educació primària:

Cicle inicial

A cicle inicial hem treballat les intel·ligències múltiples!

Una d’elles és la intel·ligència musical que és “la capacitat d’expressar-se mitjançant formes musicals, tocant un instrument i gaudint amb l’audició musical”.

Hem intentat que tots els nens i nenes s’aproximessin a la música d’una manera diferent a la curricular, intentant crear experiències on se sentissin participatius i creadors, i on poguessin autovalorar la seva capacitat musical o el seu gust per la música.

A primer de primària vàrem crear instruments amb diferents objectes que es trobaven a la classe i després vàrem fer un fantàstic concert on tots érem músics i composàvem una orquestra.

A segon de primària els alumnes que creien tenir una bona intel·ligència musical eren els encarregats de transmetre el coneixement als altres i preparaven una obra de teatre que anava relacionada amb la música.



1r

2n

coplas a la murte de su padre 3a fet.mp3 coplas a la murte de su padre 3B fet.mp3