ESCOLA VEDRUNA-TONA   www.evt.cat   |  CONTACTE  | PATROCINADORS  

El nen dislèctic

“La dislèxia, també coneguda com la dificultat específica per a la lectura, és un trastorn que condiciona que un nen amb una intel·ligència, motivació i escolarització normals no pugui aprendre a llegir de manera fluïda. El nen dislèctic llegeix d’una manera costosa, lenta, amb pauses i rectificacions. Canvia lletres de lloc, inverteix síl·labes, i fins i tot, pot inventar-se paraules.” (Dra. Anna Sans Fitó).

El seu origen és neurobiològic  i crònic. La seva causa és genètica i té una forta càrrega hereditària. El 40% dels germans i entre un 30 i un 50% de pares d’un nen dislèctic també pateixen el trastorn. Estudis practicats en diversos països indiquen una presència entre el 5 i el 15% de la població. Actualment, la teoria més acceptada per a donar explicació a la causa de la dislèxia és el model de deficiència fonològica, que diu que hi ha una deficiència en el nivell bàsic del llenguatge (consciència fonològica), mentre que, el sistema lingüístic, semàntic i sintàctic roman intacte.

Amb una atenció adequada, la dislèxia, pot tenir una evolució favorable. És molt important fer una detecció i intervenció precoç. El trastorn de lectura sol anar acompanyat de dificultats d’escriptura i de càlcul i algunes vegades s’associa a altres trastorns com ara el Trastorn per Dèficit d’Atenció amb o sense Hiperactivitat.

 

La dislèxia es manifesta de manera diferent en cada etapa. Cal recordar que és un trastorn evolutiu i que, per tant, alguns dels indicadors d’etapes anteriors pot ser que perdurin o bé que vagin disminuint o desapareixent.

 

 

 

 

 

 

Alguns dels indicadors que ens poden ajudar a reconèixer-la són els següents:

ETAPA D’EDUCACIÓ INFANTIL:

ETAPA D’EDUCACIÓ PRIMÀRIA:

ETAPA D’EDUCACIÓ SECUNDÀRIA:

El nen haurà de seguir les etapes que requereix l’aprenentatge lector en tots els nens.

En primer lloc, haurà de desxifrar el codi escrit per poder aprendre a llegir i esdevenir un lector eficient. Aquesta primera etapa consisteix en el desenvolupament de la consciència fonològica i la correspondència fonema-grafema. En fases següents es tractarà d’ajudar al nen a aprendre a llegir perquè, finalment, esdevingui un bon lector.

 

Podem ajudar els nostres fills i alumnes dislèctics tenint en compte algunes petites indicacions:

Durant la lectura és molt important fer un feed-back positiu i constructiu davant els errors.

 

Els minuts diaris dedicats a la lectura han de ser un moment agradable per al nen/a. Si el nen/a pot triar la lectura o el tema, li facilitarem la motivació.

 

Oferir experiències lingüístiques enriquidores (escoltar, conversar, explicar històries, llegir contes,...).

 

Equip de Millora « Atenció a la diversitat »

 

 

 

 

 

-	Dificultats de planificació i organització.
-	Falta de motivació.
-	Presència de desajustament emocional i problemes conductuals.