ESCOLA VEDRUNA-TONA   www.evt.cat   |  CONTACTE  | PATROCINADORS  

FEM ESCOL@
La LECTURA

Educació primària:

Cicle superior:

2n cicle d”ESO

El conte viatger

La Roser era la típica mestra  que cada dia es llevava amb una mica de mandra. De fet aquesta sensació només la tenia de dilluns a divendres; el cap de setmana les sensacions eren ben diferents.

Aquest fet el compartia amb la majoria dels seus alumnes i potser aquest, era un dels pocs punts de connexió.

Recordava els seus primers anys a l’escola amb certa enyorança. On havia anat a parar tota l’energia, les ganes de canviar el món, les il·lusions...? Tot s’havia anat esvaint, com el vapor que s’escapa d’una olla amb aigua que bull.

Ja se sap que hi ha una teoria que diu que l’energia ni es crea ni es destrueix, només es transforma. Però la rutina del dia a dia i la comoditat feien desdibuixar qualsevol intent de recuperar-la.

Per acabar-ho d’arreglar tenia un mal de cap horrorós, es mocava sens parar i tenia veu de nas. Com que ja estava de tornada de tot, va deduir que tenia sinusitis i per això va anar a la farmàcia a comprar alguna cosa.

Quan tenia el medicament a les mans, i sabent que ella estava de tornada de tot, ni tan sols va llegir el prospecte per saber la posologia o els possibles efectes secundaris. Va anar de cara a barraca!

Va prendre la primera dosi i un iogurt amb bífidus, i a dormir!

Va dormir de valent, tant que ni tan sols va sentir el despertador. De miracle va obrir els ulls a tres quarts de nou i de miracle va arribar a l’escola just quan sonava el timbre per entrar a classe.

El conserge la va mirar bocabadat quan ella li va dir bon dia amb una ganyota, però ella ni tan sols se’n va adonar. Anava de cara a barraca!

Va entrar a la classe que li tocava i es va fer silenci a l’acte. Estranyada perquè era la primera vegada que els seus alumnes mostraven aquella actitud, va mirar-se els peus: potser havia vingut a l’escola amb sabatilles?

No! Tot correcte.

Va mirar-se la roba, potser s’havia deixat una peça del pijama?

No! Tot en ordre.

Va passar-se les mans pels cabells, potser li havia quedat alguna cresta o remolí?

No! Tot al seu lloc.

Com que no va saber el per què d’aquell efecte en els seus alumnes va començar la classe escrivint a la pissarra, com sempre.

Però no van passar ni tan sols  30 segons quan es va sentir la primera rialla i després la segona i la tercera …. Fins que l’esclafit va ser tan gran que el professor de la classe del costat va entrar encuriosit. I la cara que va posar ell va ser tot un poema.

 

 

 

Cicle mitjà:

Educació infantil:

Cicle inicial:

Des de fa alguns cursos es va engegar el projecte del Conte viatger a Educació Infantil. Hi participen els nens i nenes de P4 i P5. Cada divendres s’emporten un conte cap a casa.  El tenen el cap de setmana i el dilluns el tornen a l’escola.

L’objectiu principal és fomentar l’hàbit de la lectura.

Intentem que adquireixin el gust per la lectura i que el valor de l’esforç i l’esperit de superació siguin el motor. Per això, sobretot a P5, procurem anar incrementant progressivament el grau de dificultat de la lectura.

A P4 els nens/es miren el conte i els pares els l’expliquen. A P5 els nens i nenes ja comencen a llegir-lo sols, sempre amb l’acompanyament d’un adult. D’aquesta manera també es crea una relació més estreta entre escola i família, ja que els pares poden seguir els progressos que els seus fills i filles van experimentant al llarg del curs.

                 Equip de mestres d’Educació Infantil

 

 

 

La Roser no entenia res de res, què carai passava avui?; tothom s’havia tornat boig?

De cop i volta, va sentir un pessigolleig just a sota del nas, va eixavuirar i va procedir a mocar-se. Com tots els mortals fem, va mirar el mocador i va descobrir que hi havia restes de pèls negres i punxeguts. Es va estremir i va córrer com una boja cap el bany de professors. Es va mirar al mirall i horror!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Tenia un bigoti negre i espès i molt dalinià. El seu crit va arribar a tots els timpans del voltant, fins i tot al seu i d’aquesta manera es va despertar suada i desencaixada. El primer que va fer va ser córrer davant d’un mirall; per sort no hi havia rastre de cap residu pelut!

Automàticament va agafar les pàgines grogues i va buscar psiconalístes. El primer de la llista era un tal Luís Alfredo d’origen argentí. Aquest era perfecte! Va demanar hora per trobar una solució per a aquell somni recurrent; aquella activitat onírica la deixava fora de joc.  Aquell terapeuta devia notar la crisi, per això li va donar cita per aquella mateixa tarda.

Un cop a la consulta, estirada a la chaise longue i pensant si convidava aquell bé de déu d’home a sopar després de la visita, va començar a explicar-li el que l’amoïnava.

Després d’unes quantes sessions no va aconseguir sopar amb ell, però va començar a dormir tranquil·la perquè en Luís Alfredo li va aconsellar que posés una mica de xispa a la seva vida i fes les coses per plaer.

Havia trobat la solució i passant per davant de la llibreria va decidir comprar-se algun llibre que la pogués estimular…Una trilogia d’un tal Grey seria massa agosarat…?

La trilogia va fer el seu efecte… ja que gràcies al magnetisme que li va produir aquesta lectura va decidir que hauria de poder compartir aquest interès lector amb els seus alumnes. Així doncs, es va proposar iniciar les seves classes amb petits relats de manera que els seus alumnes poguessin gaudir d’una història de la mateixa manera que aquell dia ella va redescobrir el plaer de llegir.

 

 

 

Equip de Millora Assaborint la lectura

 

Des de l’equip de millora Assaborint la lectura hem volgut introduir-vos al tema de la lectura d’una manera divertida i original amb un conte!
Esperem que us agradi!
 
Un conte per a reflexionar…

A Cicle Inicial, portem a terme l’experiència de llegir en petits grups segons nivells. Això vol dir que de les dues classes de 1r en fem tres grups que llegeixen dos cops per setmana durant mitja hora. A 2n fem el mateix, dels dos grups en fem tres. Sempre ho fem a primera hora del matí. Aquests tres grups estan formats segons quina sigui la velocitat de lectura. Els que llegeixen més ràpid en un grup, els que no llegeixen tan ràpid en un altre grup i els que van més lents en un altre grup. D’aquesta manera els alumnes tenen més facilitat alhora de seguir el text i no es perden tant i paren més atenció. També aconseguim reduir la ràtio dels grups i això fa que puguin tenir una intervenció més eficaç. En cada grup hi ha un mestre que condueix la sessió de lectura.

Creiem que aquesta és una bona manera de treballar la lectura a l’aula, i ens funciona molt bé.

A aquestes edats és molt important que aprenguin a llegir bé i com més en saben, més es motiven per llegir. Cal adequar la dificultat dels textos al nivell dels alumnes. Un text massa difícil, els costa massa i els desmotiva veure que no se’n surten, i un text massa fàcil els avorreix i també els desmotiva.

 

Equip de mestres de cicle inicial d”EP

Els grups de lectura

Saber llegir bé, o sigui amb una bona fluïdesa i comprensió, és la clau per a l’aprenentatge de qualsevol altra àrea. Per això a l’escola dediquem molts esforços, en tots nivells, a l’aprenentatge de la lectura.  

Quan els alumnes arriben a cicle mitjà, alguns ja tenen aquesta base consolidada i d’altres encara no l’han assolida. Què cal fer llavors? Com  enfocar-ho?  

La mitja hora que ens marca el Departament és una bona manera de començar. A Cicle Mitjà hem distribuït aquesta mitja hora atenent la diversitat i hem organitzat tres grups de lectura a 3r i tres més a 4t. Els alumnes van a un grup o a un altre en funció de la fluïdesa lectora que tenen. Les lectures que es llegeixen també estan estructurades en funció de la dificultat que presenta el grup. Això permet a l’alumne llegir en funció del seu nivell, donant-li  l’oportunitat d’avançar o de no avorrir-se, segons quina sigui la seva fluïdesa. 

Independentment d’aquesta estratègia, aquells alumnes que ho necessiten surten de l’aula tres cops a la setmana per reforçar individualment la lectura; en diem lectures tutoritzades. Cada tres setmanes, aproximadament, es passen proves de fluïdesa per comprovar si hi ha hagut progrés. D’aquesta manera els grups de lectura passen a ser flexibles, ja que poden variar en funció dels resultats de les proves de seguiment.  

D’altra banda, les proves estàndard que passem trimestralment a tots els alumnes ens serveixen per veure si realment funcionen les estratègies que apliquem, si els alumnes progressen i si tots els esforços esmentats anteriorment donen els seus fruits.  

Una altra activitat que fem a l’entorn de l’aprenentatge de la lectura és la Lectura en parella que es fa al 2n trimestre de 4t. Organitzats en parelles lectores, els alumnes llegeixen un mateix text i es corregeixen i aprenen plegats. És una estratègia que portem fent en els últims anys i molt ben valorada pels mateixos infants. 

Enguany hem afegit una altra activitat que està motivant molt els alumnes que presenten dificultats lectores: es tracta de llegir a la ràdio obres de teatre. Aquest gènere literari ha donat una bona empenta a aquests alumnes fent de la lectura un plaer.  

I tot això ho fem des de l’equip del Projecte FET (fem una escola per a tots), amb l’assessorament de la Montse Castells i en Josep Font, amb qui ens reunim quinzenalment per treballar les estratègies, per analitzar els resultats i aconseguir que tots els nostres alumnes sàpiguen llegir bé.

 

 

Equip de mestres de cicle mitjà d”EP

Llegim?

Cada any els nens i nenes de 5è de Cicle Superior feien un taller de poesia organitzat per la biblioteca del poble. Es feien tècniques de respiració i altres recursos per aprendre a recitar, però des de fa un parell d’anys s’ha fet un pas endavant i ara podem dir que ja és tot un espectacle on hi poden assistir  familiars i amics.

L’objectiu és que els nens gaudeixin de la lectura i aprenguin a transmetre emoció en  allò que llegeixen. Aquest any s’han triat poemes de Miquel Martí i Pol, tots aquells que estan dedicats al seu poble natal, Roda de Ter. És un cant a la vida dels habitants d’un lloc petit, de gent humil, de gent que es guanya la vida treballant a la fàbrica, on no hi falta ningú i tots són importants.

El muntatge permet afavorir el treball en equip ja que els poemes es reciten en petits fragments repartits entre els alumnes.

 

 

Dolo Ayats

Mestra de 5è d”EP

Els nens de 5è de  Cicle Superior participen en un espectacle poètic amb textos de Miquel Martí  Pol.

 

Educació secundària:

Des de fa cinc anys els alumnes de 4t d’ESO, que cursen la matèria de Biologia i Geologia, han tingut l’oportunitat de participar en les jornades del TLC ( Tertúlies de Literatura Científica ) que organitza la Universitat de Vic amb la col·laboració de professors i professores dels diferents centres de batxillerat i secundària de la comarca. Aquestes tertúlies tenen un triple objectiu amb els nostres alumnes:  incentivar el gust per la lectura (llegint cada any un llibre que treballem a classe ), despertar la seva curiositat i motivació pels temes de caire científic i per últim, tenir la possibilitat d’assistir a les diferents conferències que presenten els  autors, en la majoria de casos científics, que es troben en la cresta de l’onada de la investigació; com Gemma Marfany, Salvador Macip, David Bueno, Karel H.M. Van Wely o bé Jordi Casanova.

Els temes han estat diversos com per exemple: la teràpia gènica i la medicina personalitzada, l’evolució dels humans, la relació existent entre el càncer i els cromosomes, la medicina forense i les anàlisis d’ADN, la reproducció sexual i totes les seves variants en els éssers vius, etc.

 

Si voleu saber més podeu visitar la pàgina següent:

o bé el  blog de la matèria:

 

 

 

 

Manel Miguela

Professor de ciències a ESO

 

Lectures científiques

Escenificació poètica dels alumnes de 5è