ESCOLA VEDRUNA-TONA   www.evt.cat   |  CONTACTE  | PATROCINADORS  

 LA CAR@ I LA CREU
LA CAR@ I LA CREU

La Dolo porta tota una vida treballant a l”escola  i volem saber què en pensa, de les següents qüestions:

1.Llengua o matemàtiques? Matemàtiques.

2.Bàsquet o futbol? Futbol.

3.Un llibre: Matilda.

4.Una cançó: Blank Space, de Taylor Swift.

5.Un joc d’infància: Pica paret.

6.Un lloc per descobrir: Illa de Madagascar.

7.Un programa de televisió: Catle, sèrie de la Cuatro.

8.Un animal: Gat.

9.Dolç o salat? Salat.   

10.Mar o muntanya? Muntanya.

11. Què volies ser de gran, quan eres petita? Cuinera.  

12.Un somni. Viatjar per tot el món.   

13.Un color: Turquesa.

14.Una pel·lícula: El niño con el pijama de rayas

15.Un record d’escola: El primer cop que vaig guanyar un llibre als Jocs Florals.

ANÈCDOTES DE L”AUL@

PASS@-T”HO B!

TEMPS DE LLEURE O TEMPS DE LLIURE?

S”apropa aquella època diversa on els infants s”emocionen. S”acosta l”estiu i, amb ell, el final del curs escolar.  Els nens s”alegren perquè s”acaba l”escola i els adults s”atabalen perquè llavors és quan sorgeixen les qüestions següents:

-  Què fem amb els nostres infants i joves?

-  A què volem que dediquin el seu temps llire?

- Què fem amb ells si nosaltres (pares i mares) hem de continuar anant a la feina i no podem dedicar-nos-hi tot el que voldríem?

L” esclat de dubtes és evident. Passes a fer recerca d”opinions sobre el tema a l”escola,  amb altres pares o mares i també amb els avis, àvies, tiets…

- Què pot ser millor per al meu fill/a?

Actualment està molt implantat apuntar-los a un casal d”estiu, unes colònies o uns campaments. Ja sigui perquè no sempre podem tenir l”opció de recórrer a un familiar o similar, o bé perquè trobem clar que aquest serà un espai per a ells/és on també es podrà desenvolupar i créixer.

Ara però, dins de prendre una decisió o altra, sempre hem de tenir en compte al nostre infant o jove. Evidentment que nosaltres buscarem el millor per a ell, però cal recordar que ell també pot decidir què vol fer amb el seu temps!

Cal trobar l”equilibri entre el que els pot anar millor com a infants o adolescents i el que creiem que necessiten coma fills (és a dir, què necessitem nosaltres com a pares o mares per qüestions horàries, per exemple).

L”estiu és una època llarga, sobretot per a ells, i sempre hi ha cabuda per a l”avorriment. Pensem que vénen d”una altra època escolar on van de bòlit i on l”aprenentatge es realitza de manera diferent, molt més formal. Cal aprofitar l”estiu i tot el ventall d”alternatives que ens ofereix per tal de fer aprenentatges i experiències significatives. Per relacionar-se en altres àmbits i amb altres nens, per relacionar-se també amb vosaltres de manera diferent (més distesa), per descobrir nous móns.

Trobarem diferències significatives entre un casal, unes colònies o uns campaments i cal parlar-ne amb ells per tal de fer-los partíceps del que acabem decidint.

D”altra banda, si l”opció és quedar-se a casa amb ells, perquè ens ho podem permetre, escapeu-vos a veure coses noves. Realitzeu activitats conjuntes i engrescadores. Comenteu què us agradaria fer i compartiu-ho, escolteu-vos.

Si acostumem a debatre aquestes preses de decisions amb els nostres infants i joves, anirem educant en la importància de valorar diverses opcions, de saber per què ens decantem cap a una banda o altra. Estarem creant criteri propi i decisions argumentades i no imposades.

 

Núria Pedraza

Professora i mare

La Dolo va començar a treballar a l’escola com a tutora de 2n d’EGB l’octubre de l’any 1.975. Per motius personals, va estar uns anys vivint a la Vall d’Aran i, quan  va retornar a la comarca, es va incorporar a l’escola fent substitucions, fins  que  l’any 1.984 va ser tutora d’un grup de menuts de P4. Amb els anys ha anat passant per  P5,  Cicle Inicial i Cicle Superior  d’EGB  i Primària. Des del curs 87-88 fins al curs 92-93 va portar la direcció de l’escola i també ha format part del Patronat de la Fundació Paula Delpuig.

Tota una vida dedicada a l’ensenyament i a la gestió.  Bona coneixedora de l’Escola des dels diferents càrrecs dels quals ha estat responsable i amb la seva  manera de ser oberta, impulsiva, tenaç,  implicada en qualsevol projecte i amb una forta personalitat, ha deixat petjada al nostre Centre.

Entregada als alumnes amb generositat i disposada a escoltar i ajudar tant a nivell personal com d’aprenentatges, amb exigència i comprensió, ha mostrat una gran sensibilitat pels alumnes més necessitats.

Com a companya, sempre ha estat disposada a donar  un cop de mà, aportant idees,  energia i dinamisme al grup. La feina no l’ha espantada mai, sempre  ho ha tingut tot a punt, abans que ningú.  I ara, amb el mateix tarannà... li ha arribat el moment de dedicar-se a fer allò que més li agradi. Li desitgem que aquesta nova etapa li aporti moments d’alegria, benestar i felicitat amb les persones que estima.

 

Pilar A., Montse C., Rosa C. i MªÀngels L.

Companyes de la Dolo

ALUMNES

En un control de llatí:

Tradueix:

- « Ave, Caesar, morituri te salutant »: l”ave, Caesar, va morir per mala salut; o pitjor encara: els que moren et saluden

 

- « Gladiator in arena concilium capit »: a la sorra, el gladiador, és decapitat o bé, el gladiador morirà consumit a la sorra.

4t ESO

 

- Què significa « biodegradable »?

- Que no és agradable

 

- Què es « hogar »?

- Hundirse en el agua

 

- Com es diu « llevataps en castellà »? Llevatapos.

 

- Forma un neologisme: Telepizza

6è d”EP

 

La mestra demana a un nen quins són els cinc sentits que tenim les persones i l”alumne respon: la vista, l”oïda, el tacte, gust i… el sentit de l”humor!!!

2n d”EP

1. Llengua o matemàtiques? Per ensenyar, matemàtiques, però també m’agrada escriure.

2. Bàsquet o futbol? No sóc gaire d’esports, però si he de triar, bàsquet.

3. Un llibre? Llegeixo molt i en podria dir un munt, però potser els que més m’han marcat són: el Petit Princep de Saint-Exupèry, Solitud de Víctor Català i “Los renglones torcidos de Dios” de Torcuato Luca de Tena, que no sé si existeix en català. L’he llegit un parell de vegades i sempre en castellà.

4. Una cançó? T’estimo, de Lluís Llach.

5. Un joc d’infància? Jugar a cuinetes.

6. Un lloc per descobrir? Qualsevol raconet de la meva estimada terra.

7. Un programa de televisió? “Saber y ganar”, un programa de la 2 que s’ha de saber molt per participar-hi i els premis no són escandalosos.

8. Un animal? L’àliga, la trobo majestuosa.

9. Dolç o salat? Depèn de l’ocasió, m’agrada tot.

10. Mar o muntanya? Muntanya, tot i que necessito de tant en tant contemplar el mar.

11. Què volies ser de gran, quan eres petita? M’hagués agradat treballar en una presó. Ara penso que era molt agosarada.

12.  Un somni.  Viure feliç i poder ajudar els meus.

13. Un color.  El blau.

14. Una pel·lícula. La reina de Àfrica, protagonitzada per Humphrey Bogart i Katharine Hepburn, la trobo genial.

15. Un record d’escola. Les hores d’esbarjo jugant a la cuit a l’amagada quan encara era a Ciuret. Us imagineu un pati sense límits?

I ara és el torn de la Laura Ares, que ara cursa 2n d”ESO i que va tenir la Dolo a sisè de primària.

En un examen de Cultura religiosa.  

 

Pregunta: Què va fer la Mare Teresa de Calcuta?

Resposta: Va adoptar dos nens i els va convertir en cent

 

 

Abraham es va casar amb Déu que li va donar un fill: Abraham Jr.

 

 

- Qui és Jesús?

- El meu veí del 3r 1a

 

1r d”ESO

 

Vénen de la ludoteca  a explicar diferents tipus de jocs i davant la  pregunta:

- Quin tipus de joc és aquest?

Un alumne respon:

- Dels de suar!

1r d”EP

 

« Un dia vaig anar a fer una substitució d'una companya a Ed. Infantil, la mestra havia anat a fer un curs i per això jo l'havia de substituir. Els explico als nens el motiu pel que jo estic a l'aula. I al cap d'una estona sento a dos nenes que parlant entre ells s'expliquen:

 

- Es veu que la mestra no ha vingut avui, perquè ha anat a un concurs… !!!

Evidentment vaig aclarir la confusió...

Compte amb el que entenen els nostres alumnes més petits!!!! »

 

Educació infantil