ESCOLA VEDRUNA-TONA   www.evt.cat   |  CONTACTE  | PATROCINADORS  

Bones pràctiques

Entrevistem a en Daniel Berdala, pintor i artista plàstic, nascut a Barcelona el 1968.
Actualment té la seva obra exposada a un dels millors restaurants del món amb tres estrelles Michelin: El celler de Can Roca, de Girona.

LA WEB D”EN  DANIEL BERDALA

RET@LLS

1. A què et dediques?

Sóc pintor, artista plàstic.

2. Quan fa que t’hi dediques?

Farà més de vint anys. Des de ben petit, m’agradava molt dibuixar i ajudar a la revista de l’escola. Vaig estudiar a l’escola Massana de Barcelona.

3. Quina tècnica utilitzes?

Utilitzo moltes tècniques, sobretot oli sobre tela, tintes, aquarel·les, ordinador (dissenys, esquetxos...).

4. Què és el que més t’inspira per pintar?

El que més m’inspira pintar són paisatges de tardor, el mar... . El que més m’agrada és el paisatge natural.

5. Quan temps fa de la teva primera exposició?

La primera exposició la vaig fer a l’Ametlla del Vallès, de la mà d’un pintor i va ser als 17-18 anys.

6.Quin és el museu més important on has exposat?

Al museu d’Art Contemporani Espanyol.

7. Amb qui t’agradaria treballar?

M’agradaria treballar amb un pintor alemany que es diu Gerhard Richter.

8. On t’agradaria exposar?

A diferents llocs, al MACBA ja que he nascut a Barcelona, al TATE GALLERY de Londres, a Nova York...

9. Què et transmet pintar?

Em transmet unes sensacions molt intenses, intuïtives, és una emoció. És donar a la gent que vegi la meva pintura un estat de benestar. Transmet il·lusió, alegria, pau, meditació.

 

 

 

 

 

 

Moments d'observació
assegut
al mig de l'estudi...
els grisos donen serenor
blaus amagats em fan viatjar
terres i arbres es mouen
imatges borroses em relaxen...
pintar és renunciar a tot
buidar-te en els colors

per començar de nou després del final.                           

 

Daniel Berdala

EL DIA DE LES LLETRES

Destacar aquesta activitat en una publicació que té el valor de la imatge com a tema de fons podria semblar un contrasentit, però podem i volem justificar-ho.

En un moment de clar retrocés de la paraula davant l’auge de la imatge, preteníem  donar una empenta als mots amb tot el ventall de possibilitats que ens ofereixen: comunicatives, interpretatives, artístiques, literàries... No podem oblidar que el llenguatge estructura el pensament, i és a partir d’aquest que podem desenvolupar totes les activitats intel·lectuals. Per això vam dissenyar un dia especial, farcit d’activitats que ens parlessin dels mots i que oferissin als nois i noies possibilitats d’acció, de reflexió i de gaudi, sempre pensant en el protagonisme del llenguatge.

De bon matí vam proposar una dotzena de tallers als alumnes d’ESO.

Podien escollir jocs amb paraules, rapsòdia, narrativa oral, dramatització de relats, creació poètica, narrativa a quatre mans, poesia visual, matx d’improvisació, poesia a l’aire lliure... A cada un dels tallers hi havia alumnes de tots quatre cursos; d’aquesta manera els grups s’enriquien i el treball conjunt facilitava compartir capacitats i punts de vista.  El taller de rapsòdia, per al desenvolupament del qual vam comptar amb l’actor Xevi Font,  va finalitzar amb un recital poètic per als alumnes de cicle mitjà. El de narrativa oral va permetre que a cada classe d’educació infantil i cicle inicial de primària rebessin un grup de nois i noies d’ESO que els van explicar un conte. El matx d’improvisació va anar a càrrec d’un altre professional del món del teatre: en Jordi Arqués.

Però el dia de les lletres no era exclusiu de l’etapa d’ESO.

Els nens i nenes més petits de l’escola, els d’educació infantil, van compartir poemes i cançons. Els de cicle inicial de primària van fer una lectura col·lectiva de contes. Els de cicle mitjà van emetre un parell de contes per la ràdio que van poder escoltar tots els companys de l’escola. Els de cicle superior van recordar la figura d’Ovidi Montllor i van recitar alguns dels poemes que ell ens havia interpretat magistralment.

A partir de mig matí els alumnes d'ESO van rebre la visita de quatre escriptors.

A la sala d’actes de l’escola, els de primer rebien l’escriptora i periodista Eva Piquer, autora del llibre que havien llegit al llarg del curs "La noia del temps". Van conèixer la importància d’aquesta novel·la juvenil en la vida de la seva autora i les repercussions que ha tingut a nivell editorial (traduccions en diverses llengües) i premis guanyats. Van poder descobrir els punts en contacte entre la seva vida i alguns dels temes que apareixen a la novel·la. També els va explicar les dificultats que implica el fet de dedicar-se a l’escriptura literària, i en català. Malgrat les dificultats de l’autora per expressar-se, degut a la grip que encara arrossegava, van poder aprofitar una hora per anar fent preguntes i resoldre dubtes al voltant de la creació literària, la seva vida i projectes de futur.

En Jordi Folck va fer una xerrada amb els nois i noies de segon i els va parlar de la novel·la que havien llegit: "666 calaixos". Els va explicar alguns dels secrets que s'amaguen en les pàgines d'aquest llibre sorprenent i que els havien passat per alt en una primera lectura. Però, sobretot, els va parlar de creativitat i els va recomanar que llegissin, que fossin actius i que viatgessin.  Va resultar una xerrada molt amena. Li van fer algunes preguntes sobre aspectes que els interessaven, tant del llibre com de les seves activitats professionals. 

Partint de l’obra teatral “Ricard de 3r” recentment estrenada, en Gerard Guix va complaure els alumnes de tercer amb una xerrada molt interessant, en la qual va mostrar-los de manera cronològica les obres que ha escrit tant de narrativa com de teatre. Vigatà i exalumne de la nostra escola, en Gerard Guix és escriptor, dramaturg, guionista i actualment també treballa de professor a l’Escola d’Escriptura de l’Ateneu Barcelonès, on imparteix classes de creació literària. Malgrat haver obtingut, al llarg de la seva carrera professional beques i reconeixements del British Council, del Centre d'Art i Natura de Farrera i de la Institució de les Lletres Catalanes, l’autor els va parlar de manera molt propera, molt de la Plana i els va detallar en què consistia la seva rutina diària, reconeixent que aquell matí que es trobava a l’Escola Vedruna havia trencat la seva quotidianitat, però que estava satisfet d’haver-ho pogut fer. Després de noranta minuts de xerrada i torn de preguntes, l’escriptor va concloure deixant constància que són molt pocs els qui tenen la gran sort de poder viure de l’ofici d’escriptor.

"Les paraules són sentit, tenen música, tenen força, tenen pes..; t'acabes enamorant de les paraules, per això acabes escrivint... " va comentar Antoni Pladevall (Taradell, 1961) durant la xerrada que va oferir a tots els alumnes de quart de l'escola. Professor, poeta, assagista, crític literari i novel·lista, Antoni Pladevall va fer un repàs dels seus inicis com a escriptor i com a lector fent referència alhora a alguns dels episodis de la seva última novel·la "El dia que vaig fer vuit anys", obra que li ha valgut l'elogi de la crítica i l'obtenció del Premi Prudenci Bertrana d'enguany. Amb la precisió i la destresa lingüística que el caracteritzen va acompanyar-los durant una hora i mitja i va desgranar alguns episodis de la seva infantesa amb l'objectiu de salvar de l'oblit un temps i una forma de vida que bona part del públic assistent desconeixia.

Una sessió de teatre per acabar la jornada.

A la tarda tots els nois i noies d’ESO van assistir a una representació teatral molt especial. La companyia Nyigo-nyigo posava en escena el seu primer treball: “Caganius”. Es tracta d’una companyia juvenil formada per quatre nois i noies estudiants de l’Institut del Teatre que van presentar una obra escrita, dirigida i realitzada per ells mateixos. Aquest aspecte tenia una enorme importància per al nostre objectiu: mostrar el resultat d’un treball fet amb il·lusió, constància i esforç, els protagonistes del qual tenen la mateixa edat dels que hi assistien en qualitat d’espectadors. Val a dir que es va produir una relació actors-públic molt propera i amb un resultat sorprenentment reeixit.

Globalment hem valorat la jornada com a excepcional, tant pel que fa a implicació dels nois i noies com en allò que es refereix als resultats de les activitats. Tant de bo aquest tastet de lletres contribueixi a mantenir i incrementar l’interès pel món de la literatura en tots els nostres alumnes!

 

Joan Roca

Professor de llengua i literatura catalana

 

a l’escola Vedruna Tona

10. Fas pintura abstracta? Per què? Què hi trobes?

Faig un tipus de pintura que s’apropa a l’abstracció. Tothom que es pugui imaginar quelcom de diferent observant la meva pintura.

11. Com vas decidir ser pintor?

Vaig decidir ser pintor ja que és el que m’apassionava, és la meva vida. Vull viure de l’art! Us ho passareu molt bé.

12. Quina és la pintura que més aprecies? De què tracta?

Qualsevol obra d’en Gerhard Richter. Una col·lecció de pintures d’ell. és la seva dona mirant un catàleg a un museu. Ell treballa a partir de la fotografia. Capta un moment, un moment molt especial d’una cosa viscuda.

13. Quina és la teva obra més coneguda?

Espais Atenuats.

14. Quin és el teu pintor preferit? Quins t’inspiren?

Diego Velázquez, Goya, William Turner, Marc Rothko.

15. T’agraden més els colors càlids o freds?

Depèn del que vulgui explicar en aquell moment.

16. Què recomanaries a algú que es vol dedicar a la pintura?

Perseverància (continuïtat en la seva feina).

17. A part de pintar quadres, pintes altres coses?

Pinto murals ( sobre parets), escenografies per obres de teatre, il·lustracions per llibres,... .

18. Fas algun altre tipus d’art?

Faig escultures, llibres d’art.

 

Alumnes de 6è de primària

EL MUSICAL DEL LLIBRE DE LA SELVA

El proper dissabte 16 de maig els alumnes de Cicle Mitjà de l’escola Vedruna de Tona realitzaran un musical a La Canal. Aquest musical es realitzarà per primera vegada, la qual cosa es tracta d’una novetat molt interessant i motivadora tant pels alumnes, com per als mestres i pares.

El tema del musical serà “El llibre de la selva”, on els alumnes de 3r i 4t de primària representaran de forma teatral i musical aquesta història infantil tan fascinant. És per això que els nens i nenes de cada classe es disfressaran dels diferents personatges de la història, com són: elefants, monos, llops, serps. A més, hi haurà també alumnes que seran els personatges principals de la història: Sheer Khan, Mowgli, Baloo i Baguera.

Per tal de motivar tan als alumnes com mestres i per començar a endinsar-nos en aquesta història, els mestres de cicle mitjà han decorat el passadís del cicle com una autèntica selva, amb fulles, lianes, una casacada i animals.

Destacar que els alumnes amb l’ajuda dels mestres s’han dissenyat la seva pròpia disfressa pel musical. A més d’actors també s’han convertit en artistes i dissenyadors.

 

Marc Piella

Mestre de CM de primària

Des de fa uns 15 anys les mestres d’infantil de l’escola Vedruna de Tona celebrem una nit molt especial anomenada Nit Màgica.

El que va començar com una activitat esporàdica s’ha anat convertint en una tradició de la nostra escola. Coincidint amb la festa major, a finals de maig principis de juny, els nens i nenes d’aquest cicle es queden a dormir a les classes una nit de divendres i gaudeixen d’una vetllada molt especial.

És una festa on cada any hi ha una temàtica diferent. Fem cicles de tres anys per tal que tots els nens i nenes puguin viure les diferents nits i alhora no en repeteixin cap. Les temàtiques són: indis, fades i contes.

Tot comença una setmana abans quan un personatge ens visita a l’escola i ens demana que portem algun element de casa (depenent de la temàtica d’aquell any) per poder participar a la nit màgica. Normalment és algun element que exigeix la implicació també dels pares i mares.

Durant la setmana es van fent els preparatius i es respira una gran emoció. Mestres i infants estem desitjant que arribi el gran dia. Ambientem el passadís, les classes i preparem el decorat exterior, que ha estat un secret molt ben guardat per les mestres. Al vespre el descobriran.

El mateix divendres al matí tots els nens i nenes arriben carregats amb els sacs, els aïllants i els  peluixos. Les taules desapareixen per un dia i deixen lloc a un gran dormitori.

A les 5 de la tarda tots marxen cap a casa. Les mestres preparem la rebuda sorpresa, segurament igual d’emocionades que els nens/es: decorats a fora el pati, disfresses, cavalls de debò, carruatges, música, assaig del ball,... Tot ha d’estar a punt perquè a les 8 del vespre comenci la nit màgica i inoblidable. Per sort comptem amb la col·laboració de l’AMPA, mestres d’altres cicles, personal de PAS i voluntaris que ens ajuden en l’organització.

Són les vuit del vespre i el carrer de davant de l’escola està ple de gom a gom: pares, mares,  germans, germanes, i fins i tot alguns curiosos que no es volen perdre l’espectacle. Després de fer l’arribada de les mestres i acompanyants ja disfressades per l’ocasió es gaudeix dels balls i les actuacions. No som grans professionals, però per als nostres nens/es les millors i per als incondicionals pares i mares també.  

Els infants s’acomiaden dels seus pares fins l’endemà i entren a l’escola acompanyats de les seves mestres a través d’un decorat que els endinsa en el màgic món dels contes. Un cop a dins hi ha la representació del conte. Després arriba l’hora de sopar i el més esperat: poder dormir plegats a la nostra classe.

Dissabte al matí després d’una nit plena de somnis de prínceps, princeses, indis i fades arriba l’esmorzar. La coca i la xocolata que ens han preparat les mares de l’AMPA de l’escola està deliciosa.

Ja és hora de tornar a casa i explicar totes les emocions viscudes, però serà després d’una bona migdiada, estem tots molt cansats!

 

 

Equip de mestres d”Educació Infantil

Educació

La Xarxa d’escoles d’Osona sud per mitjà del centre de recursos i la inspectora de zona ha organitzat una sèrie de xerrades de formació i posada en comú d’experiències dels diferents mestres que formen aquests grup d’escoles.

De la nostra escola hi va participar la Lilet, amb una exposició sobre la “realitat augmentada” que van treballar a 2n d’EP el curs passat.

Aquesta tècnica permet enriquir la visió del món real amb imatges virtuals i altres recursos als quals es pot accedir des de dispositius mòbils.

Tot i que  la infraestructura de la sala on es fan les xerrades  no era del tot adequada i van fallar els ordinadors i les eines necessàries per fer una bona exposició, el tema va generar molt interès i va ser el més novedós de tots els exposats.

 

Maria Viñeta

Mestra de CI d”EP

Si voleu saber més coses aquí teniu el prezzi que es va presentar a la xerrada.