La xarx@

La publicació dels alumnes de 3r de secundària

53

Tot un dia amb els més menuts

Els nens de P-5 aquest any fan un programa de ràdio que es diu: “Una mica de tot”, i consisteix en inventar-se contes molt curts i en recitar poemes apresos, o bé parlar sobre algun tema après a l”aula.

S”emet en directe per Ràdio Vedruna, els dijous a dos quarts d’una; i els presentadors són dos infants de cada classe de P5.

Mentre uns fan el programa, els altres els escolten des de la classe, d”aquesta manera, l”experiència és compartida i gaudida per tots.


Anna Ruiz i Berta García


P5 emet un programa de RÀDIO

L’etapa d’educació infantil està compresa pels infants de 3 a 6 anys. Tots ells han d”aprendre a llegir els primers sons, a escriure mots breus, a comptar amb els dits, a assumir certs hàbits bàsics -com cordar-se sols, aixecar la mà per parlar, saber escoltar quan algú altre intervé... Però sobretot, descobreixen el significat del terme companyerisme, aprenen a relacionar-se,   a compartir.

Els més petits de l”escola celebren les tradicions i les treballen a l”aula: la castanyada, el Nadal, el dijous llarder, Sant Jordi... I també fan sortides pel poble per descobrir racons, excursions a la natura i colònies. D”aquesta manera es diverteixen mentre aprenen, o millor dit: aprenen mentre es diverteixen.

Què s”hi cou a Educació Infantil?

Educació infantil:

P3,P4,P5

Els més petits de l”escola aprenen i es diverteixen amb les matemàtiques

Sumant recursos

Els conceptes matemàtics que pretenem que els alumnes adquireixin han de partir de la nostra vida diària a l’aula. El paper fonamental com a docents és el d’anar extraient de la realitat els conceptes matemàtics, fent-los accessibles als infants, d’una manera funcional i permetent que ho vivencïin. Així doncs, entenem les matemàtiques globalment,  es fa difícil pensar quan anem a comprar que mentre estem contant el que ens gastarem estem fent matemàtiques, ho pensem amb un context global,  és per això que cal també treballar les matemàtiques globalment i amb la quotidianitat, per exemple es poden aprofitar situacions funcionals, interessants i útils per treballar continguts matemàtics. Per exemple quan fem grups a la classe prenen criteris de classificació diferents, quan comparem o ordenem els llapis, quan passem la llista per saber qui ha vingut a l'escola i qui no. També utilitzem conceptes de mesura quan estem retallant papers, fent recorreguts perquè hi passin els cotxes, etc.

Els aprenentatges matemàtics a l’educació infantil han d’anar encaminats, a les bases pels aprenentatges posteriors, però fent que els infants visquin les matemàtiques com una eina de pensament que els ajudi a formular-se preguntes, el relació el seu entorn i a respondre-les i a integrar-se en una societat en què aquestes juguen un paper molt important.

El treball en l’àmbit de les matemàtiques en aquestes edats ajuda els infants a comprendre, a ordenar la realitat (les característiques i les propietats dels objectes) i també a comprendre les relacions que s’estableixen entre els objectes (semblança, diferència, correspondència, inclusió, etc). Les matemàtiques es troben a la vida quotidiana i per tant els infants abans d’entrar al parvulari ja s’han trobat moltes situacions que han resolt gràcies els coneixements matemàtics, que tenien fins llavors. Per tant els infants no arriben a l’escola amb una caixa buida sinó que els seus coneixements dependran del medi més o menys ric on l’infant hagi viscut i de la possiblitat que se li hagi donat de buscar resposta els problemes que se li hagin plantejat i de la informació que hagi rebut en aquest sentit.


Tal com ens comenta Todolí “El principal objectiu de la matemàtica en l’etapa d’educació infantil, és ajudar als nens a estructurar el seu pensament i els continguts lògicomatemàtics que els serviran de mitjà per conèixer el seu entorn.”


Anna Ruiz i Berta García


Les matemàtiques formen part de la nostra quotidianitat

Tal com diu MªAntonia Canals "Les matemàtiques són a tot arreu. No hi ha cap realitat que no tingui quantitats, ni formes ni posició a l’espai, una proporció o uns elements de mesura. Totes les realitats d’aquest món tenen aspectes matemàtics, una lògica interna. I totes les realitats tenen un nom. I, per això, crec que la matemàtica i la llengua són el cor de l’ensenyament.”.

L”espai matemàtic

Per si vols veure més